Skip to content
Extra Form
Abstract When a ship is damaged at sea, it is important to predict its behavior as well as whether it is to sink or not. If the ship comes to an equilibrium, the equilibrium position and time should be estimated; otherwise, the time to sink should be estimated. Furthermore, flooding analysis should be carried out not only during the design stage of the ship for preventive reasons, but also after an accident for a better investigation of its causes. In addition, flooding analysis methods that can provide predictions in case of an accident are of particular importance, as there is no time for the required calculations in an emergency. For this purpose, a quasi-static flooding analysis method for the damaged ship in the time domain is proposed in this study. There are a number of studies in which the equilibrium position and time were estimated by flooding analysis. However, most of them have not considered the air pressure effect in fully flooded compartments, and the method of determining the fluid volume in these compartments was not accurate. In the present study, the virtual vent and accumulator method are used to calculate the reference pressure in the fully flooded compartments, and the compartment shape is considered by using polyhedral integration. Also, spilled oil and solid cargo items from the damaged ship are taken into account for realistic flooding analysis. Finally, the damage stability criteria were checked not only in the final state, but also during the entire time of the flooding, as the intermediate states can be more hazardous than the final state. To validate the feasibility of the proposed method, it was applied to a naval ship, which is considerably more stringent for damage stability. As a result, we checked the availability of this study.
Publication Date 2022-02-10
Role Corresponding Author
Category SCIE
Impact Factor 0.940

Ki-Su Kim, Myung-Il Roh, Seung-Min Lee, "Quasi-static Flooding Analysis Method of a Damaged Ship Considering Oil Spill and Cargo Load", Journal of Ship Production and Design, Vol. 38, No. 1, pp. 39-59, 2022.02.10

https://doi.org/10.5957/JSPD.10180037


List of Articles
번호 분류 제목 Publication Date
174 Domestic Journal 황지현, 노명일, 차주환, 이규열, "통합 프로세스 엔지니어링을 위한 해양 프로세스 기본 설계 방법론", 대한조선학회 논문집, Vol. 47, No. 2, pp. 265-277, 2010.04.01 file 2010-04-01
173 Domestic Journal 함승호, 노명일, 이종혁, “다목적 조선 해양 전용 시뮬레이터 개발을 위한 통합 시뮬레이션 방법”, 한국CDE학회 논문집, Vol. 25, No. 2, pp. 161-172, 2020.06.01 file 2020-06-01
172 Domestic Journal 함승호, 노명일, 김주성, 이혜원, 하솔, "환경 하중을 고려한 침몰 선체의 물리 기반 인양 시뮬레이션", 대한조선학회 논문집, Vol. 5, No. 5, pp. 387-394, 2015.10.01 file 2015-10-01
171 Domestic Journal 한성남, 이규열, 노명일, "개선된 유전자 알고리즘을 이용한 최적 공간 배치 설계에 관한 연구", 한국CAD/CAM학회 논문집, Vol. 6, No. 3, pp. 174-183, 2001.09.01 file 2001-09-01
170 Domestic Journal 하솔, 조윤옥, 구남국, 이규열, 노명일, "손상 선박의 자세를 고려한 여객선 승객 탈출 시뮬레이션", 대한조선학회 논문집, Vol. 50, No. 3, pp. 175-181, 2013.06.01 file 2013-06-01
169 Domestic Journal 하솔, 조윤옥, 구남국, 박광필, 이규열, 노명일, "보행 방향 포텐셜 함수 기반의 최적 탈출 경로 결정 알고리즘을 이용한 여객선 승객 탈출 시뮬레이션", 대한조선학회 논문집, Vol. 50, No. 5, pp. 307-313, 2013.10.01 file 2013-10-01
168 Domestic Journal 하솔, 구남국, 이규열, 노명일, "수중 운동체 교전 시뮬레이션을 위한 이산 사건 및 이산 시간 혼합형 시뮬레이션 모델 구조 기반의 전투 공간 모델 개발", 한국시뮬레이션학회 논문지, Vol. 22, No. 2, pp. 11-19, 2013.06.01 file 2013-06-01
167 Domestic Journal 하솔, 구남국, 노명일, "GPU 가속 기술을 이용한 격자 볼츠만법 기반 원유 확산 과정 시뮬레이션", 한국CAD/CAM학회 논문집, Vol. 18, No. 6, pp. 399-406, 2013.12.01 file 2013-12-01
166 Domestic Journal 하솔, 구남국, 노명일, "DEVS 환경에서 LNG FPSO 액화 공정의 신뢰도 해석", 한국CAD/CAM학회 논문집, Vol. 18, No. 2, pp. 138-147, 2013.04.01 file 2013-04-01
165 Domestic Journal 하솔, 구남국, 노명일, "DEVS 형식론 기반의 Dynamic Reliability Block Diagram과 GPU 가속 기술을 이용한 신뢰도 분석 방법", 한국시뮬레이션학회 논문지, Vol. 22, No. 4, pp. 109-118, 2013.12.01 file 2013-12-01
164 Domestic Journal 차주환, 하솔, 노명일, 이규열, "이산 사건/이산 시간 혼합형 시뮬레이션 모델 구조 기반 DEVS-HLA 인터페이스를 이용한 잠수함의 잠항 시뮬레이션", 한국CAD/CAM학회 논문집, Vol. 15, No. 4, pp. 279-288, 2010.08.01 file 2010-08-01
163 Domestic Journal 차주환, 이준채, 노명일, 이규열, "LNG-FPSO에의 적용을 위한 Hamworthy Mark I Cycle의 최적 운전 조건 결정", 대한조선학회 논문집, Vol. 47, No. 5, pp. 733-742, 2010.10.01 file 2010-10-01
162 Domestic Journal 차주환, 노명일, 조두연, 이규열, "이산 사건 및 이산 시간 혼합형 시뮬레이션 커널의 통합 시스템을 이용한 블록 탑재 시뮬레이션", 대한조선학회 논문집, Vol. 46, No. 3, pp. 303-312, 2009.06.01 file 2009-06-01
161 Domestic Journal 차주환, 노명일, 이규열, "이산 사건 및 역학 기반 이산 시간 혼합형 모델링에 의한 잠수함의 잠항 부상 시뮬레이션", 대한조선학회 논문집, Vol. 47, No. 2, pp. 248-257, 2010.04.01 file 2010-04-01
160 Domestic Journal 차주환, 노명일, 이규열, "범용 동역학 모듈과 가시화 모듈을 이용한 조선 블록 탑재 시뮬레이션", 한국CAD/CAM학회 논문집, Vol. 14, No. 2, pp. 69-76, 2009.04.01 file 2009-04-01
159 Domestic Journal 차주환, 노명일, 방경운, 이규열, "조선 공정 계획의 수립 완성도 향상을 위한 이산 사건 및 이산 시간 혼합형 시뮬레이션 프레임워크", 한국시뮬레이션학회 논문지, Vol. 17, No. 4, pp. 71-80, 2008.12.01 file 2008-12-01
158 Domestic Journal 차주환, 구남국, 노명일, 조두연, 이규열, "조선 공정 계획을 위한 시뮬레이션 모델의 모듈화 및 시나리오 처리 방법론", 한국CAD/CAM학회 논문집, Vol. 17, No. 1, pp. 17-25, 2012.02.01 file 2012-02-01
157 Domestic Journal 차주환, 구남국, 노명일, 이규열, "병렬 연결된 해상 크레인을 이용한 대형 중량물 인양 작업의 동적 거동 계산 시뮬레이션", 대한기계학회 논문집 A, Vol. 36, No. 6, pp. 681-689, 2012.06.01 file 2012-06-01
156 Domestic Journal 차주환, 구남국, 노명일, 이규열, "Wire Rope Dynamics 기반의 조선용 탑재 크레인 동역학 시뮬레이션", 한국전산구조공학회 논문집, Vol. 25, No. 2, pp. 119-127, 2012.04.01 file 2012-04-01
155 Domestic Journal 조영인, 오민재, 석영수, 이성준, 노명일, “딥러닝을 이용한 선형 설계 초기 단계에서의 저항 추정”, 한국CDE학회 논문집, Vol. 24, No. 2, pp. 1-8, 2019.06.01 file 2019-06-01
Board Pagination Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Next
/ 9

Powered by Xpress Engine / Designed by Sketchbook

sketchbook5, 스케치북5

sketchbook5, 스케치북5

나눔글꼴 설치 안내


이 PC에는 나눔글꼴이 설치되어 있지 않습니다.

이 사이트를 나눔글꼴로 보기 위해서는
나눔글꼴을 설치해야 합니다.

설치 취소